Blog: Be good & sell it inspireert

‘Be good & sell it’, onder deze naam heb ik vanaf september vorig jaar een uitdagend project mogen leiden. Het project was vooral gericht op ondernemers binnen de duurzame veehouderij die een stap verder willen zetten en hun product via andere kanalen willen afzetten dan de reguliere.

Twee groepen ondernemers gingen onder leiding van een netwerkbegeleider aan de slag met de vraag “hoe promoot ik mijn duurzame product en hoe onderscheid ik me daarmee”? Voor sommige ondernemers waren dit lastige vragen, maar wat een enthousiasme was er en wat zijn er mooie ideeën voorbij gekomen!

We startten met een bijeenkomst over ‘value proposition’. Centraal stonden de vragen: Wat is’ value proposition’? Hoe pas ik dat toe? En, ook heel belangrijk: wat levert het me op? Opvallend is dat veel deelnemers een goede kijk hebben op hoe ze binnen hun eigen bedrijf een duurzame stap kunnen maken in hun bedrijfsvoering, maar dit niet goed in een concept kunnen vertalen of er waarde aan toe weten te kennen. Daar lag dan ook meteen de uitdaging.

Om een gevoel te krijgen bij het concept, gaven we ze opdrachten om met andere ogen naar hun product te kijken of in de schoenen van een consument te gaan staan. We gaven ze opdrachten als: bekijk in de supermarkt het schap met de eieren en bepaal waar jouw ei komt te liggen. Of: ga een gesprek aan met iemand aan wie je zou willen leveren, bijvoorbeeld een horecaondernemer. Vraag naar zijn of haar behoeften en bedenk samen hoe jouw product hierin past.

Maar, wil je je verhaal kort en bondig kunnen vertellen aan zo’n potentiële afnemer, dan is het handig als je je bedrijf kunt ‘pitchen’. Dus ook daar hebben de netwerkbegeleiders een bijeenkomst aan gewijd. Enthousiasme werkt natuurlijk aanstekelijk, maar soms is het nodig en ook heel effectief om kort en krachtig te kunnen vertellen wat jouw concept te bieden heeft.

In beide groepen ging het er zeer constructief aan toe, zo laten de netwerkbegeleiders weten. Er was een open sfeer onder alle deelnemende ondernemers en er kwamveel positieve energie los. Ze zijn positief kritisch op elkaar en helpen elkaar verder. In sommige gevallen zijn er zelfs mooie samenwerkingsverbanden ontstaan. Naast de groepssessies waren er ook individuele sessies. Samen met de netwerkbegeleiders zette de ondernemer zijn of haar acties op een rij en kreeg hij of zij tips voor de eigen ontwikkeling.

Deze week ronden we de eerste twee netwerken af. Tijdens de slotbijeenkomst ontmoeten beide netwerken elkaar en wisselen ze ervaringen uit. Wat de conclusie ook mag zijn, ik heb in ieder geval gezien dat ondernemers elkaar inspireren om zaken anders aan te pakken. En dat levert mooie inzichten en goede ideeën op.

Mijn rol lag vooral in het verbinden van de netwerkbegeleiders, het samen met hen ontwikkelen van het programma en hen daarin te faciliteren. Wat mij betreft is dit project voor herhaling vatbaar. Ik nodig graag alle duurzame veehouders uit om mee te doen en stappen te zetten in het ‘vermarketen’ van hun eigen, unieke product. Interesse? Neem contact met mij op voor een vrijblijvend intakegesprek. En wie weet, ontwikkelt jouw bedrijf zich in een richting die je nooit had bedacht en gaat er een wereld voor je open!

Yvette van Wichen,
Projectleider Projecten LTO Noord

PS: Lees ook dit artikel over de afsluitende speeddatesessie van Be good and sell it!

No Comments Yet.

Leave a comment